کد مطلب:1139 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:329

احکام محتضر
مسأله 539 ـ مسلمانی را كه محتضر است یعنی در حال جان دادن می باشد مرد باشد یا زن، بزرگ باشد یا كوچك، باید به پشت بخوابانند، به طوری كه كف پاهایش به طرف قبله باشد و اگر خواباندن او كاملاً به این طور ممكن نیست تا اندازه ای كه ممكن است باید به این دستور عمل كنند و چنانچه خواباندن او به هیچ قسم ممكن نباشد، اولی و بهتر آنست كه او را رو به قبله بنشانند و اگر آن هم نشود، او را به پهلوی راست و اگر آن هم نشود به پهلوی چپ رو به قبله بخوابانند اگر موجب اذیت او نشود.



مسأله 540 ـ احتیاط واجب آنست كه تا وقتی غسل میت تمام نشده، او را روبه قبله بخوابانند، ولی بعد از آنكه غسلش تمام شد، بهتر است او را مثل حالتی كه بر او نماز می خوانند بخوابانند.



مسأله 541 ـ رو به قبله كردن محتضر بر هر مسلمان واجبست و اجازه گرفتن از ولی او لازم نیست. و اگر بعضی انجام دهند از دیگران ساقط می شود.



مسأله 542 ـ مستحب است شهادتین و اقرار به دوازده امام علیهم السلام و سایر عقائد حقه را به كسی كه در حال جان دادن است طوری تلقین كنند كه بفهمد، و نیز مستحب است چیزهائی را كه گفته شد، تا وقت مرگ تكرار كند.



مسأله 543 ـ مستحب است این دعاها را طوری به محتضر تلقین كنند كه بفهمد:(اَللّهُمَّ اغْفِرْلِیَ الْكَثیرَ مِنْ مَعاصیكَ وَ اقْبَلْ مِنّی الْیَسیرَ مِن طاعَتِكَ یا مَن یَقْبَلُ الْیَسیرَ وَ یَعفوُ عَنِ الْكَثیرِ اِقْبَل مِنّی الْیَسیرَ وَ اعْفُ عَنّی الْكَثیر اِنَّكَ اَنّتَ الْعَفُوُّ الْغَفُوُر اَلّلهُمَّ ارْحَمْنی فَانَّكَ رَحیمٌ ).



مسأله 544 ـ مستحب است كسی را كه سخت جان می دهد، اگر ناراحت نمی شود، و سبب تعجیل مرگ او نشود، به جائی كه نماز می خوانده ببرند.



مسأله 545 ـ مستحب است برای راحت شدن محتضر بر بالین او، سوره مباركه(یس) و (الصافات) و (احزاب) و (آیة الكرسی) و آیه پنجاه و چهارم از سوره اعراف و سه آیه آخر سوره بقره بلكه هر چه از قرآن ممكن است بخوانند.



مسأله 546 ـ گذاشتن چیزی روی شكم محتضر و بودن جنب و حائض نزد او و گریه كردن و تنها گذاشتن زنها نزد او، مكروه است. و همچنین تنها گذاشتن او بعد از موت و در بعض كتب حرف زدن زیاد را نزد محتضر از مكروهات شمرده اند.